Haastattelu – Ville Kymäläinen, Northmill

Sain tilaisuuden haastatella Ville Kymäläistä, joka toimii Northmillin omistamien brändien markkinointijohtajana. Lue haastattelusta mm. miten Ville uskoo kulutusluottomarkkinoiden kehittyvän seuraavien vuosien aikana ja mitä menestyvältä luotonantajalta vaaditaan nykypäivänä!


Kuka olet, mistä tulet ja minne olet menossa?

Terve, nimeni on Ville Kymäläinen ja olen Northmill Oy:n markkinointijohtaja.

Siirryin toimeen tänä keväänä alan kilpailijalta. Northmillillä vastaan tämänhetkisten ja tulevien brändiemme markkinoinnista sekä kehittämisestä.

Johdan neljän hengen markkinointitiimiä, johon kuuluvat lisäkseni visuaalinen suunnittelija, sisältömarkkinoija ja hakukonemarkkinoinnin ammattilainen. Tarjoamme tällä hetkellä kulutusluottoja 2500 euroon asti Credigo-brändimme kautta.

Miltä lainamarkkinat mielestäsi näyttävät tänään?

Kulutusluottomarkkinoilla näyttää erittäin mielenkiintoiselta ja kilpailu alalla kasvaa jatkuvasti uusien yritysten ja brändien tullessa Suomen markkinoille. Sisääntulo ei ole rajoitettu lainsäädännön tai luvanvaraisuuden puolesta yhtä tiukasti kuin esimerkiksi Ruotsissa, jolloin ulkomaiset toimijat voivat melko helposti asettua Suomeen.

Yleinen trendi kulutusluottomarkkinoilla on, että laina-ajat pitenevät ja lainasummat kasvavat. Vuonna 2013 tullut lakimuutos ja kulutusluottojen korkokatto ajoi lainamarkkinat siirtymään suurempiin lainoihin, sillä todellisen vuosikoron laskentakaava vääristää muutaman kuukauden lainojen vertailua.

Myöskään mediassa tai esimerkiksi netin vertailusivustoilla ei ole enää tarkkaa määritelmää pikalainalle. Jopa 50 000 euron kulutusluotot 15 vuoden maksuajalla on laitettu samaan koriin muutaman satasen lainojen kanssa.

Miten uskot markkinoiden kehittyvän tulevien vuosien aikana?

Uusi lainsäädäntö tulee oletettavasti tiputtamaan toimijoiden määrää, mikä johtaa siihen, että pienimmät kilpailijat joko häviävät markkinoilta tai yhdistyvät suuremmiksi toimijoiksi.

Yleisesti korkotason ollessa matalalla lainanantajien kulut omalle pääomalle ovat tällä hetkellä kohtuullisen alhaiset. Korkotason noustessa voi rahoituskulujen kasvu yhdistettynä uuteen korkokattoon tarkoittaa sitä, että monet pienemmät toimijat joutuvat sulkemaan toimintansa.

Henkilökohtaisesti toivoisin, että kulutusluottomarkkinat siirtyisivät Suomen Finanssivalvonnan alaisuuteen. Tämä puhdistaisi alan mainetta pitkässä juoksussa ja vähentäisi epäluotettavien toimijoiden mahdollisuuksia toimia Suomen markkinoilla.

Mitä tänä päivänä vaaditaan menestyvältä luotonantajalta?

Todella hyvä kysymys. Menestyminen Suomen markkinoilla on luonnollisesti monen asian summa.

Markkinointimielessä yrityksen on onnistuttava löytämään oikea asiakasryhmänsä ja hyödyntämään kustannustehokkaita kanavia, joilla olla yhteydessä asiakkaisiinsa.

Yrityksen on myös oltava riittävän mielenkiintoinen toimija pystyäkseen houkuttelemaan digitaalisen markkinoinnin huippuja työskentelemään yrityksessä, jonka toimiala ei perinteisesti ole ollut kaikista mediaseksikkäin.

Toimialamme on kuitenkin yksi Suomen kilpailluimmista ja se toimii hyvänä motivaattorina sellaisille työntekijöille, jotka rakastavat kilpailua ja itsensä likoon laittamista.

Kulutusluottoyrityksen on onnistuttava luomaan oma uniikki yrityskulttuuriinsa, jonka johdolla saavutetaan tavoitteet ja toivotut tulokset.

Meillä Northmillillä on onnistuttu tässä melko hyvin ja tarjoamme omille työntekijöillemme mahdollisuuksia yrityksen sisällä etenemiseen. Pyrimme aina etsimään yrityksemme sisältä lahjakkuuksia, joita voidaan kouluttaa seuraavaan tehtävään oman halukkuuden ja osaamisen perusteella.

Mitä uutta ja jännää on tulossa Northmillin suunnalta lähiaikoina?

Tulemme julkaisemaan toisen kulutusluottobrändimme ennen juhannusta ja kolmannen kesälomien jälkeen. Lisäksi meillä on käynnissä suurempi mobiilipankkiprojekti, joka julkaistaan Ruotsin markkinoilla vielä tämän vuoden aikana yhteistyössä toisen pankin kanssa.

Lisäksi etsimme markkinointitiimiimme kunnianhimoista ja nälkäistä hakukone- ja konversio-optimoijaa. Työpaikkailmoitus löytyy täältä eli jos joku lukijoista on etsimässä uusia haasteita, ei muuta kuin hakemusta sisään!

Miten affiliate-yhteistyötä (julkaisijoiden ja luotonantajien välillä) voisi mielestäsi kehittää?

Suurin ongelma affiliate-julkaisijoiden ja lainanmyöntäjien välillä on tiedon jakaminen.

Jos lainanmyöntäjä tekee muutoksia omiin tuotteisiinsa tai esimerkiksi aukioloaikoihin, eivät nämä tiedot päivity automaattisesti kaikille affiliate-julkaisijoille.

Tässä voisivat affiliate-verkot ottaa aktiivisempaa roolia ja tarjota tietoa interaktiivisesti esimerkiksi syöttämällä dataa automaattisesti suoraan julkaisijoille.

Mikä on näkemyksesi lainanvälittäjien (brokers) suhteen?

Lainanvälittäjien rooli on kasvanut viimeisen parin vuoden aikana todella paljon ja he ovat alkaneet myös markkinoida kuluttajille suuremmilla budjeteilla. Meille onkin todella tärkeätä pitää huolta näistä yhteistyökumppanuuksista. Olemme kohta solmineet sopimukset kaikkien suurimpien lainanvälittäjien kanssa.

Vielä lopuksi, mitä kesäsuunnitelmia sinulla on?

Aion jäädä kesälomalle juhannuksen jälkeen ja lähteä perinteiselle vaellukselle Lappiin. Tänä vuonna suuntaan muutaman kaverin kanssa Muotkatunturin erämaa-alueelle valloittamaan tiettömiä taipaleita. Tämän jälkeen aion olla pari viikkoa mökillä Pirkanmaalla ja latailla akkuja elokuuta varten.

Kiitos Ville ja hyvää kesää!

Sampsa Vainio

Sampsa Vainio

Lainaguru.fi sivuston perustaja, omistaja ja ylläpitäjä. Minua kiinnostaa rahan tienaaminen netissä, sijoittaminen, ulkoilu ja luonto. Arkisin työskentelen digitaalisen markkinoinnin konsulttina. Viikonloppuisin puuhaan tämän sekä muutaman muun sivuston parissa.

Kysymyksiä tai kommentteja?